Et bærekraftig arbeidsliv

Publisert av: vagan Publisert: 23. mai 2019
Oppdatert: 23. mai 2019
Sekkingstad saken som nå går i norsk rett, er en skamplett, skriver Sindre Andreassen fra Øygarden SV.

Sekkingstad-saken ligger fortsatt ferskt i minne hos mange arbeidsfolk i de tre kommunene på vår side av Sotra-broen. Sekkingstad-saken framstår som en skamplett når det gjelder sosial dumping og fagforeningsknusing. Framgangsmåten bedriften brukte for å underbetale polske arbeidere og kvitte seg med organiserte arbeidstakere som krevde tariffavtale kan ikke aksepteres i noen bransjer.

Sekkingstad-saken er ikke unik. Andre bransjer, spesielt bygg- og anleggsbransjen er svært preget av sosial dumping, høy bruk av bemanningsbyråer, dårlige arbeids- og lønnsbetingelser, økonomisk kriminalitet og omgåelse av tariff-avtaler. Dette er en bransje hvor det ofte lyses ut anbud og hyres inn leverandører i landets kommuner.

Dette bør vår nye Øygarden kommune være oppmerksom på. Det er nå vi legger det etiske fundamentet for vår nye kommune. Nå bygger vi for framtiden. Som representant for et parti som er opptatt av et solidarisk arbeidsliv oppfordrer undertegnede kommunen til å ta inn over seg utfordringer med uorganisert arbeidsliv når det skal utarbeides retningslinjer for offentlige innkjøp og kontraktsinngåelser. For å motarbeide sosial dumping hos anbudsleverandører, kreves det tydelige retningslinjer som både våre folkevalgte og kommuneansatte må forholde seg til. Vi må få på plass et system som motarbeider utfordringene med arbeidslivet. Dette systemet må samtidig kunne styrke fagkompetansen og lærlingordningen.

I denne prosessen kan kommunen med stor fordel se mot Skiensmodellen og la seg inspirere. Skiensmodellen stiller blant annet krav til at leverandører som får avtaler med kommunen etter anbud skal:

Dette er bare en kort oppsummering av noen av punktene i Skiensmodellen. Øygarden kommune trenger ikke å lage en blåkopi av denne. Kommunen kan faktisk velge å gjøre den enda bedre, ved for eksempel å stille strenge krav til at leverandørene har gyldige tariffavtaler, aktivt HMS-arbeid, IA-avtale eller andre ordninger som sikrer de ansatte et helsebringende, verdig og rettferdig arbeidsliv.

Sindre Andreassen
Listekandidat for Øygarden SV ved kommunevalget 2019
Listekandidat ved fylkestingvalget 2019

En versjon av innlegget sto på trykk i Vestnytt